Spraak- Taalontwikkeling

Kinderen met problemen in hun spraak-taalontwikkeling kunnen gebaat zijn bij visuele ondersteuning en leren in kleine stapjes.

Vanuit de methode Leespraat ga ik samen met ouders op zoek naar betekenisvolle en voor het kind functionele woorden. Kenmerkend voor deze methode is het aansluiten bij de belangstelling van het kind, het is een kind volgend systeem.

Bij kinderen met bijvoorbeeld Downsyndroom is de taal veelal zwak. Door actief te oefenen met spreektaal zal het kind aangemoedigd worden in zijn taal. Door taal visueel aan te bieden kan een kind langer de tijd nemen een tekst te verwerken, het helpt kinderen te leren spreken.

Klank ondersteunende gebaren en gebarentaal kunnen hierbij een extra stimulans zijn.
Ook muziek en zang zijn specifieke werkvormen die ik regelmatig inzet tijdens de begeleiding.

Om ook te kunnen werken met slechthorende en dove kinderen, heb ik de opleiding Nederlandse Gebarentaal gevolgd. Door creatief mee te spelen, te communiceren en gerichte aandacht te geven in een rustige omgeving, is ook de spraak-taalontwikkeling van slechthorende kinderen positief te beïnvloeden.

Het bevorderen van communicatie is van essentieel belang om in cognitief, sociaal en emotioneel opzicht optimaal te kunnen functioneren.

Met mijn manier van werken zal ik het kind vanuit de “totale communicatie” benaderen. Voorop staat het ontwikkelen van het plezier in (gebaren) taal en spel.

Ondersteuning

Ambulante begeiding
schoolse vaardigheden
Ambulante begeiding